Vanliga frågor

1. Är det gratis att använda Railor?

Ja, du kan använda Railor helt kostnadsfritt! (Med reservation för mobiltrafikavgifter)

2. Vad händer när jag skickat in min ansökan?

När du skickat in din ansökan så brukar SJ vanligtvis skicka ett mail omgående (inom 5 minuter) där det de bekräftar att de mottagit din ansökan. Detta har dock historiskt inte alltid stämt och i vissa fall har det tagit upp till en vecka från ansökningstillfället tills att det mailet kommit, så ha lite is i magen. Men kom ihåg att spara din biljett fram tills dess!

3.Jag har fått bekräftelsemailet från SJ men har sedan inte hört något från dom, hur lång tid kan det ta?

SJ har utlovat att ärenden gällande restidsgaranti kommer handläggas på mindre än två veckor.  Om du har några frågor angående ditt ärende kan du kontakta SJs kundtjänst på telefonnummer 0771-75 75 75 eller på maila dem på kundtjanst@sj.se.

4. Jag kan inte skicka in min ansökan, vad gör jag för fel?

Vi kan tyvärr inte svara specifikt vad som är fel men vi har några förslag som förhoppningsvis kan hjälpa dig. Kontrollera att alla uppgifter är korrekta, det vill säga dina person-, konto-, och biljettuppgifter. Kontrollera därefter om du är uppkopplad mot 3g, 4g eller WiFi. Om det fortfarande inte fungerar kontakta oss via @getrailorFacebook eller skicka ett mail till kontakt@railor.se så ska vi försöka hjälpa dig!

5. Mitt tåg var över en timme försenat, har jag rätt till ersättning?

Om ditt tåg är mer än en timme försenat har du alltid rätt till ersättning! Reser du med en SJ Månadsbiljett, SJ Regionalkort, TIM Kombi eller TIM Komplett om du registrerat ditt kort för samlad ersättning så har du rätt till ersättning redan efter 30 minuter. Du kan läsa mer om villkoren för att få ersättning här.

6. Måste jag ange mina person- och kontouppgifter?

Dessa måste anges då de krävs för att din ansökan ska kunna skickas in hos SJ samt att din kontantersättning ska kunna betalas ut till ditt konto. Klicka här om du vill se hur ansökningsflödet ser ut hos SJ!

7.Vilka biljett-/kortuppgifter ska jag uppge?

Om du klickar här så visas SJs olika typer av biljetter. Aktuella biljett-/kortnummer är inringade med rött eller gult. Tänk på att behålla din biljett och eventuella övriga handlingar till dess att ditt ärende är avslutat.